Abans, durant i després de la Festa Major UAB 2009

17:44

Fa uns dies vaig redactar un petit text per la secció de Tendències de La Vanguarida, que finalment no va entrar al diari per problemes d'espai. Tractava sobre el conflicte entre el rectorat i els estudiants organitzadors de la Festa Major, que s'oposaven a la decisió d'anul·lar-la aquest any. Un petit resum de la situació:

La fiesta de la discordia
La Universitat Autónoma de Barcelona recibirá hoy a miles de personas en la celebración de su tradicional fiesta mayor. Pero este año la organización del evento ha ido cargada de polémica después de que el rectorado de la UAB decidiera suprimir la celebración por su elevado coste (298.000 euros el pasado año) y su grave repercusión en la higiene y el estado del campus. Sin embargo, un elevado número de estudiantes se opone a la decisión del rectorado y asegura que la fiesta “es propiedad de toda persona vinculada a la universidad y el rectorado no es nadie para decidir anular la fiesta de forma unilateral”.

De este modo, los estudiantes decidieron formar una asamblea para organizar, a expensas del rectorado, una fiesta mayor alternativa. Con un presupuesto de unos 15.000 euros procedente de los colectivos participantes y de las asambleas de las facultades, la fiesta cuenta con actos culturales (como danza y animación), que empezarán a las 10 de la mañana, además de los habituales conciertos y música que se alargarán hasta las 5 de la madrugada, aunque en las ediciones precedentes la fiesta terminaba a las 9 de la noche.

Pero la contundente reducción del presupuesto de la fiesta al prescindir de la financiación del rectorado ha provocado carencias esenciales para la celebración de la festividad. En primer lugar, la seguridad, que irá a cargo de comisiones formadas por grupos de estudiantes; después la sanidad, con sólo dos ambulancias y, por último, la higiene y la limpieza que también irá a cargo de los estudiantes organizadores. El campus carecerá de servicios móviles de baño durante la celebración de la fiesta.

Por su parte, Maria Josep Recoder, vicerrectora de relaciones institucionales de la Universitat Autònoma declara que hoy “es un día lectivo como cualquier otro” y que la fiesta celebrada por los estudiantes “es imprudente y no está autorizada”. Pero Recoder también asegura que no boicoteará la fiesta alternativa aunque si pedirá responsabilidades si se producen desperfectos durante su celebración.

Ahir, a les vuit del vespre, la festa encara havia de viure els seus punts més àlgids però vam rebre un correu de l'agència Europa Press, que feia un resum de com es vivia la festa durant el dia. Destacava la brutícia que s'havia anat aglomerant al campus.

Miles de jóvenes acuden a la fiesta alternativa de la UAB
BELLATERRA (BARCELONA), 5 (EUROPA PRESS) La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) acogió hoy a miles de jóvenes que decidieron celebrar su Fiesta Mayor a pesar de la prohibición explícita de la institución, que anuló la cita principalmente por motivos económicos. La convocatoria alternativa se desarrolló sin incidentes importantes, dejando poca distancia entre las ediciones anteriores y esta polémica fiesta organizada por los alumnos sin el respaldo institucional, que mantuvo el día lectivo. Las actividades culturales de las primeras horas dieron paso a los conciertos y la programación de tarde y nocturna, que es la que más participación esta cosechando con diferentes zonas, propuestas y hasta cuatro escenarios. Desde primera hora de la tarde los trenes de los Ferrocarrils de la Generalitat descargan en la estación del campus de la UAB, donde se evidencia la presencia de seguridad, a cientos de jóvenes con ganas de diversión, aunque aseguran que de pocos problemas, siendo los restos de papeles, bolsas y botellas esparcidos por el suelo el principal inconveniente del encuentro. En declaraciones a Europa Press, la miembro de la organización, Clara Sánchez, explicó que están "muy satisfechos" con el desarrollo de fiesta, ya que está acudiendo mucha gente y funciona sin problemas a pesar de las dificultades de no contar con ningún apoyo institucional de la universidad. Los jóvenes se las ingeniaron para abastecerse de electricidad con grupos electrógenos, contratar proveedores, organizar actividades y llenar la fiesta con una treintena de paradas que junto con la importante afluencia de jóvenes y el apoyo de una veintena de colectivos de la UAB ponen de manifiesto la buena respuesta de los alumnos al evento.

Avui, hem rebut una altra notícia d'agència, aquest cop sobre la reacció del rectorat. Una actitud victimista, exagerada i hipòcrita, que no reflecteix ni de bon tros l'ambient que es va viure ahir a la UAB ni pel que fa les coses pistives ni pel que fa les negatives, que n'hi havia i no eren poques. Sembla que als rectors els hi interessi el clima de tensió amb els estudiants, una cosa que no acabo d'entendre.

La UAB lamenta que la Fiesta Mayor alternativa se saldó con "graves daños" en el campus
BARCELONA, 6 (EUROPA PRESS) La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) lamentó hoy que la Fiesta Mayor celebrada ayer por los estudiantes de forma totalmente alternativa, al haberse anulado la celebración oficial, se saldó con "graves daños" en el campus. En un comunicado, la universidad aseguró que la fiesta ha provocado un "grave coste económico y medioambiental", además de importantes dificultades de movilidad y un "gran riesgo sanitario y de seguridad", precisamente, los problemas que la universidad pretendió evitar con la suspensión oficial de la fiesta. Con esto, criticó que los impulsores de la fiesta se han desentendido de la limpieza y cuidado de los espacios, después de que esta mañana hubiera gran acumulación de suciedad, varios desperfectos en algunas instalaciones y un "intenso olor desagradable". No obstante, el centro aseguró que unas 8.000 personas acudieron a la fiesta -frente a las 30.000 de otras ediciones- y que la asistencia a las clases fue descendiendo de forma progresiva a lo largo del día. De hecho, la UAB señaló que la cantidad de suciedad generada es "cuantitativamente parecida y cualitativamente peor" que en aquellas ediciones oficiales con mayor afluencia. Concretó que la suciedad está repartida por el campus, y que, entre los residuos, se encuentran una gran cantidad de cristales y latas -materiales restringidos anteriormente-, generando problemas de seguridad y medioambientales. Entre los desperfectos, la universidad contó fanales y papeleras rotas, mesas "destrozadas", cristales rotos y pintadas en las paredes, que, indicó, supondrán un desembolso económico "importante" para la universidad. La UAB reveló que durante toda la noche -la fiesta terminó a "altas horas"- los servicios de emergencias sanitarias atendieron un caso.

4 comentaris:

Clara Sánchez portaveu de la organització de la festa major 09 ha dit...

Davant la declaració de Rectorat que " la organización se ha desentendido de la limpieza" cal deixar clar que: durant les negociacions nosaltres vam demanar servei de neteja i ells es van negar, seguidament vam demanar material tan bàsic com contenidors per tal que l'acumulació fos la mínima possible i també es van negar rotundament. Això demostra les seves poques ganes per aconseguir millors resultats als finalitzar la festa i poder recriminar més desperfectes a la organització.

Cal dir que de brutícia n'hi havia igual que altres anys, la única diferència és que aquest any no hi havia servei de neteja.
Pel que fa al tipus de brossa que ha quedat podem veure que són llaunes o ampolles de vidre, productes que les barres de la festa no venia.

Pel que fa als desperfectes, podem declarar que no hi ha un nombre molt gran de papereres destrossade, que va haver-hi un vidre trencat, el de la porta d'entrada a la botiga de gominoles i la mateixa propietària no ens en culpa en cap moment del desperfecte.

Pel que fa a la sanitat, tema que des de la organització ens preocupava molt, ens mostrem molt indignats davant l'actitud intansigent del rectorat. Nosaltres els hi vam demanar que ens aconseguissin ambulàncies, degut a que ells tenen un conveni amb la creu roja i no el costa res aconseguir-ne (i a nosaltres molt) però es van negar en rotund des del principi. Tot hi així durant la festa vam disposar de moltes ambulàncies, i tot aquell que va assistir a la festa ho podia comprovar, ja que per nosaltres era molt important que la festa anés bé i ningú prenés mal.

Clara Sánchez, portaveu de la organització.

Ingrid ha dit...

Si és una festa autogestionada, no podeu anar exigint que la UAB s'encarregui de la neteja i de la seguretat. Això es tenir molta cara (o és que esteu acostumats a que la mama netegi sempre).

Ja en tenim prou els treballadors barallant-nos amb el rectorat perquè no ens retallin els sous i els llocs de feina com per a donar-li més motius fent-los pagar les despeses d'una festa que només voleu els nens (i no tots) que aneu allà.

Ahir feia fàstic anar a treballar. I jo no treballo a una discoteca/bar, sinó a un campus on la gent va a estudiar!!
Ahir el campus semblava un abocador. Ja penjaré les fotos, ja. Si no sou capaços de gestionar la seguretat i la neteja d'una festa (que en forma part de la organització) i només us preocupeu de comprar beguda i contractar concerts, així acaben les coses. I més quan convideu a gent de tot arreu (fa pena veure nens de 12 anys emborratxant-se!).

Teníeu la oportunitat de demostrar al rectorat que es pot fer la Festa i l'heu deixat escapar. La imatge que heu donat és d'irresponsabilitat, cap civisme (recordeu que al campus no aneu només vosaltres, n'hi havia gent intentant treballar entre borratxos, "vomiteras" i pixades a les finestres d'on estem treballant, ampolles trencades, etc.) i que l'únic que preteníeu era fer un "botellón" a costa de la UAB.

Després d'això no espereu cap tipus de recolzament per part del personal de la UAB (ni per manis ni okupacions de facultats ni res). Només penseu en vosaltres mateixos i no sou capaços de respectar l'espai públic ni les persones amb les que conviviu i us fan servei la resta del any.

Ja t'ensenyaré les fotos, Clara, el dilluns. Pensava que eres una persona més responsable.
No m'entra al cap que persones que estan estudiant a la universitat (estudis no obligatoris) es comportin com nens de 15 anys sense seny, i fent responsables de la seva manca de previsió a la institució que han fet servir de local de festa sense permís.

Gonzalo ha dit...

Hola, em dic Gonzalo i estudio biologia a la UB. Aquest ha estat el 4rt any que acudeixo a la festa major de la UAB.

He estat llegint les noticies dels problemes que hi ha hagut entre el rectorat i la festa alternativa que els estudiants van voler organitzar, i trobo que el tema és molt complex tot plegat...

Però m'agradaria expressar la meva opinió com a 3ª perona.

A mi em sembla que la festa de la UAB és la millor festa universitaria de Catalunya, i que el rectorat de la UAB hauria de tenir en compte les parts positivies d'aquest event. Fer possible una festa com aquesta és molt important pels estudiants, de fet, és una tradició.

És normal que els estudiants volguessin intentar-ho encara que no tinguessin el recolçament del rectorat.

Llàstima dels desperfectes i la bruticia, era d'esperar que acabés així, però. Cap estudiant que haguès anat a la festa de la UAB anteriorment se la podia perdre aquest any. Que, a sobre, era clandestina ;)

Una mica de filosofia home.

Salutacions,

Gonzalo.

Anònim ha dit...

zelo intiresno, hvala